Isnin, 17 November 2008

TAN SRI ABU ZAHAR SYOR BUBAR MAJLIS PEGUAM

Bekas Ketua UMNO Bahagian Kuala Pilah dalam siaran akhbarnya hari ini mengusulkan Majlis Peguam Malaysia perlu dibubarkan jika badan itu bertindak tidak ubah seperti sebuah parti pembangkang, mempersoalkan hak-hak peribumi di negara ini. Tan Sri Abu Zahar Ujang Presiden Persatuan Peguam Muslim Malaysia, berkata, badan itu kini tidak lagi memainkan peranan yang sepatutnya kepada peguam-peguam yang menjadi anggotanya.

“Saya menasihatkan supaya Majlis Peguam dibubarkan dan mereka yang terbabit menubuhkan sebuah parti jika ingin aktif dalam politik,” katanya ketika berucap di program wacana isu perundangan dan hak-hak peribumi dalam perlembagaan di Memorial Tun Hussein Onn di sini, semalam. Beliau juga meminta semua peguam Melayu di negara ini supaya bersatu dalam menangani isu bangsa mereka yang berada dalam keadaan ‘amat tertekan sekali’ ketika ini.

Abu Zahar yang juga anggota jawatankuasa Lembaga Disiplin UMNO berkata, lembaga itu tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap mereka yang didapati mengamalkan rasuah atau politik wang. “Kita nak pemuda harapan bangsa, yang ada hari ini kebanyakannya adalah pemusnah bangsa,” katanya.

Apa yang kita nak ulas ialah jika Tan Sri mengusulkan Majlis Peguam Malaysia dibubar dan tubuh Parti, maka kita cadangkan juga Persatuan Peguam Muslim Malaysia turut dibubar dan jadikan salah satu biro dalam UMNO. Kerana semenjak akhir-akhir ini banyak kenyataan Tan Sri berbau UMNO.

Beliau juga menyatakan bangsa mereka (Melayu lah tu) dalam “keadaan tertekan sekali”, ketika ini. Soalnya siapa yang tertekan, Melayu atau UMNO yang tertekan, yang kita tahu yang tertekan adalah UMNO, yang terakhir sampai bergusti dalam mesyuarat, BUKAN MELAYU. Kenapa kaitkan dengan Melayu? Bila masa ada deklarasi atau pengishtiharan bahawa UMNO itu MELAYU dan MELAYU ITU UMNO?

Beliau yang juga jawatankuasa Disiplin UMNO menyatakan tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan terhadap pengamal rasuah atau politik wang. Sekarang dilaporkan sudah ada beratus aduan rasuah dalam UMNO, tetapi mengapa masih teragak-agak untuk bertindak? Buktikan kewibawaan Tan Sri itu.

Beliau turut meremehkan pemuda hari yang dikatakan kebanyakkannya PEMUSNAH BANGSA. Ohh Tan Sri ! Siapa yang mendidik anak bangsa itu ? Bukan kah UMNO sendiri yang melekakan Pemuda dengan pelbagai bentuk hiburan? Tapi bagi kita, masih tidak terlewat untuk mendidik Pemuda itu menjadi Pemuda Gagah Berani, AYUH PEMUDA BERSAMA KITA MEMBINA MALAYSIA GEMILANG.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan