Rabu, 19 November 2008

SELEPAS SEHARUM

Apa khabar saudara? Selepas Seminar SEHARUM Ahad lalu menerbitkan persoalan kepada saya, kerana ada yang mengatakan persoalan Pembahagian Kek yang tidak sama rata dikalangan rakyat menyebabkan rakyat beralih haluan kepada Pakatan Rakyat. Hanya kerana pembahagian kek yang tidak sama rata, pembahagian kekayaan ekonomi yang tidak menyeluruh menyebabkan rakyat kelaparan, apabila perut tidak diisi, maka berontaklah ia, bagaimana kalau ia kenyang terusan? Maka tak berubah lah nampaknya. Perubahan apa sebenarnya yang diperjuangkan ? Agenda ekonomi alias perut atau memperjuangkan kebenaran berlandaskan dalil atau fakta dengan menggunakan kekuatan otak untuk berfikir.

Kalau begini yang diharapkan untuk meraih simpati rakyat, dengan mengutamakan perut atau pengagihan ekonomi yang sama rata, saya percaya sokongan yang diterima pasti rapuh dan tidak bertahan lama.

Saya juga mengungkitkan peranan Pendita Za’ba pada tahun 30han dahulu, masyarakat amat mengenali beliau sebagai Tokoh Bahasa, tetapi peranan beliau sebagai penyubur kepada proses pembangunan minda jarang diketahui, mungkin buku-buku beliau tersebut diperapkan setelah kematiannya. Antaranya beliau menyarankan agar masyarakat tidak menurut amalan nenek moyang dan memeriksa perbuatan tersebut betul atau tidak, jika tidak perbuatan itu adalah dikatakan sebagai bertaklid buta (membonceng tanpa pengetahuan). Begitu juga dengan kepercayaan khurafat sekarang, jika tidak ada UMNO, Melayu akan hancur dan sebagainya yang menakutkan. Saranan beliau amat sukar diterima masyarakat, dan ia memerlukan proses penerimaan yang panjang.

Oleh yang demikian, saya amat mempercayai, membebaskan pemikiran rakyat kepada sesuatu kelompok atau fahaman, akan membuka pemikiran luas kepada perubahan yang dituntut, dan ia akan lebih kukuh kerana berlandaskan dalil dan fakta, bukan kerana perut.

Maka, perubahan dan pembaharuan yang dituntut sekarang bukan sekadar pengagihan kek yang tidak sama rata. (Hazman Hashim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan