Isnin, 10 November 2008

APA DAH JADI DENGAN KAMPUNG PARIT ?

[Tempat: Padang Bolasepak Kampong Parit.]

Suatu ketika dulu disinilah tempat anak-anak muda Kampong Parit mengasah bakat bermain bolasepak. Padang ini sentiasa meriah setiap petang, pernah waktu kemuncaknya pada penghujung tahun 70han dulu padang yang terkenal dengan panggilan padang helikopter ini memuatkan tiga padang bola serentak. Ia digunakan oleh anak-anak sekolah, anak tempatan dewasa dan kakitangan Kraftangan Kuala Pilah. Maka riuh rendahlah padang itu setiap petang. Dari segi pencapaian pasukan kampung Parit tidak ketinggalan turut menggondol beberapa trophi di daerah ini. Piala yang menjadi buruan pada waktu itu ialah Piala Dato' Yusof Lalkhan dan Piala Pegawai Daerah. Pasukan Kg. Parit pernah mengondol Piala Pegawai itu sebanyak 3 tahun berturut-turut.
Suasana yang amat meriah itu kini hilang entah kemana, anak-anak muda masih ramai kelihatan mundar-mandir kesana kemari. Mengapa mereka dibiarkan begitu? Kelihatan juga padang ini dibawah seliaan Kementerian Belia dan Sukan Malaysia, yang diusahakan oleh YB Norhayati Omar pada tahun 2002, dibawah skim apa tidak diketahui. Kemudahan sudah diperolehi
dengan penglibatan pihak kerajaan bagi memajukan padang ini. Itupun hanya padang Futsal didirikan yang boleh dimainkan oleh beberapa kerat orang sahaja yang dikelilingi lembu-lembu yang lebih banyak itu. Kenapa pemimpin-pemimpin yang ada di kampong Parit ini tidak mengambil inisiatif mendekati anak-anak muda itu, atau sudah bosan dengan kerenah mereka?
Kadang-kala ada ketikanya padang itu kembali ceria, tapi hanya untuk sehari atau dua hari sahaja dan dalam masa dua tahun sekali, untuk pertandingan merebut Piala Ketua UM.. Cawangan, Piala Ketua Pemuda UM.. Cawangan atau Piala Ketua Wanita UM.. Cawangan. Tidak lebih dari itu?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan