Ahad, 30 Ogos 2009

MERDEKA

Parti Kebangsaan MELAYU Malaya (PKMM) dengan semboyan “MERDEKA” menghidupkan semangat memerdekakan tanah air daripada Penjajah British apabila ia ditubuhkan di Ipoh Perak pada tahun 1945. Manakala UMNO yang dilahirkan pada 11 Mei 1946 oleh golongan bangsawan dan golongan atasan dan Pegawai Tinggi Kerajaan pula memakai semboyan “Hidup Melayu” dan mengambil pendirian menentang semboyan “MERDEKA” yang digunakan oleh PKMM. Sejarah perjuangan membuktikan tiada seorangpun ahli UMNO yang ditangkap atau dipenjarakan oleh Kerajaan Penjajah British sewaktu menuntut kemerdekaan, kerana mereka mengambil sikap berbaik-baik dengan British. UMNO ketika itu juga dilihat sebagai antigerakan nasionalis dan juga anti semboyan “MERDEKA”. Orang-orang yang dianggap berhaluan kiri seperti PKMM sentiasa difitnah oleh orang-orang dari parti UMNO. Manakala Kerajaan Penjajah British sentiasa mengawasi pergerakan mereka dan menakut-nakutkan anggota daripada pertubuhan kiri malah ada yang dipenjara dan dihukum gantung. (Demikian secebis coretan sejarah perjuangan Shamsiah Fakeh untuk tatapan anak bangsa.) SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN.

4 ulasan:

  1. Cubalah bawak bermuhasabah ..

    Kemana hala tuju parti keadilan ini??

    Apa perjuanganya??

    Hanya sekadar menjadi penjilat kepada anu war al juburi lantaran ketaksuban dan kejumudan akal??

    Cubalah sekali sekali keluar dari kepompong taksub terlampau itu ..

    Cuba lihat dari luar..jangan hanya syok sendiri.

    Kenalkah penjilat kepada siapa yang dijilatnya??

    18 tahun anu war al juburi bersama ameno untuk mebina dan mengukuhkannya.. akhirnya dia tersingkir kerana perbuatannya sendiri ..

    Malulah pada diri kerana menjadi tunggangan peliwat yang sanggup mengadaikan maruah bangsa, ugama dan negaranya demi untuk mengejar cita cita yang tak kesampaian!!!

    Bukankah dia pembela ISA, AUKU, Akta Hasutan, Akta Rahsia Resmi ... bapak politik wang, bapak kronisma, persauah dan peliwat??!!!

    Masih buta??? tak dapek den nak nolong ee!!!

    BalasPadam
  2. Saya tidak akan layan Sdr, kerana sdr tidak berakhlak dan tidak layak untuk berbahas disini.

    BalasPadam
  3. Saya tidak akan delete komen daripada pengunjung khususnya yang anti-reformasi, supaya ia akan dijadikan bahan perbandingan bertapa kebanyakkannya TIDAK MEMPUNYAI AKHLAK yang baik untuk dicontohi dan dijadikan bahan perbahasan disini.

    BalasPadam
  4. Inilah komen org2 penyokong parti perosak Melayu-Umno.

    Majalah 3 yang bersiaran Sabtu 29hb Ogos 2009 lepas menayangkan perjuangan bekas ahli komunis PKM. Terang2 dia nyatakan:"Berjuang menentang penjajah British, bukan Melayu"...

    Cuma kelompok Umno ini dengan drastik dan gopoh cuba menutup n mengubah sejarah perjuangan sebenar kemerdekaan negara ni.

    Telah jelas Umno pertama kali wujud melaungkan hidup melayu..sedangkan parti yg sebelum itu-KMM, Hizbul Muslim, PKMM slogan perjuangan adalah "MERDEKA"...betapa Umno sendiri ketinggalan 10-20 tahun sebelum menukar slogan kepada merdeka...

    zaman kian berubah, teknologi kian maju termasuklah ledakan informasi. Hanya manusia bebal seperti AnTi AljUbuRi yg kekal terbelenggu memakan taik palat pemberian Umno.

    Lawan tetap lawan. Umno kian sampai penghujung nyawa!!!

    BalasPadam