Isnin, 24 Ogos 2009

BANYAK SANGAT KENDURI

Sebelum Ramadhan ini, banyak undangan diterima ke kenduri "Menyambut Kedatangan Bulan Ramadhan" dan "Doa Selamat". Di Taman yang saya duduki tuan rumah yang berkemampuan dilihat semacam berlumba-lumba mengadakan kenduri tersebut, dalam minggu lepas ada 4 buah rumah buat kenduri yang sama. Bulan sebelum ini juga pernah juga buat kenduri, kenduri apa dah lupa pulak, sebab banyak kenduri. Nak masuk bulan Ramadhan buat lagi kenduri. Sayapun naik pelik kenapa banyak sangat kenduri. Apa tujuan mereka, kalau bukan nak cari pahala apa lagi? Jika nak cari pahala kenapa tak cari orang yang tidak berkemampuan dan yang layak untuk dijamu dan disedekahkan, seperti yang dituntut. Ini pulak yang dijemput orang yang sama, masing-masing nampak berkemampuan belaka, ada rumah sempurna, ada kereta, tidak ada yang kurang. Maka bergilir-gilirlah para undangan ini kerumah yang menjemput. Ianya berlegar disitu sahaja.

Dalam Al-Qur'an 9:10 menyebutkan : Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin dan amil-amil yang mengurusnya dan orang-orang mualaf yang dijinakkan hatinya dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Saya bimbang, apabila jiran yang diundang tidak hadir, maka akan timbul satu masaalah lain pula. Maka kenduri itu akan jadi suatu beban pula kepada orang ramai. Wallahua'lam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan