Jumaat, 19 September 2008

HASAN MALIK MULAKAN TARIAN SUMBANG


Semenjak 16 September yang lalu dan terakhir dalam Harian Sinar hari ini, YB Dato’ Hasan Malek, Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri terus menerus menyerang Keadilan dengan isu Rasuah Duta Kecil.

Kalau Gayung sudah bersambut, maka kata-mengata juga perlu dijawab. Kita tidak akan membalas jawapan lebih daripada apa yang beliau kata, sebab apa yang dikatakannya kelihatan sumbang dan membingungkan.

Sebelum itu, kemana-mana beliau berceramah khususnya di Parlimen Kuala Pilah, mulut beliau tidak lekang dari menyebut keburukan pembangkang, benci tapi rindu. Biasanya orang yang cemburu buta, maka dia akan menuduh orang lain cemburu, jika dia seorang gila, maka dia akan menuduh orang lain gila, jika dia perasuah, maka dia akan menuduh orang lain perasuah. Begitulah nampaknya hal ini.

Dalam sessi penerangannya, beliau bersungguh-sungguh menyatakan bahawa beliau disogok dengan habuan melebihi daripada apa yang beliau perolehi sekarang, malah Duta Kecil itu boleh rundingkan jawatan yang lebih tinggi dari Timbalan Menteri yang beliau sandang sambil menunjuk-nunjuk jarinya ke arah Duta Kecil. Kita melihat ada segelintir pendengarnya seolah-olah terpegun dengan apa yang diucapkannya dan kadang kala mereka bertepuk penuh semangat, sebahagian besarnya pula tersengeh sinis mungkin faham benar permainan itu, dan yang lain seolah-olah tak mengerti langsung apa yang diucapkannya. Bagi mengiakan kata-katanya itu beliau mendakwa telah membuat aduan ke BPR, maka terheretlah Duta Kecil itu BPR untuk disoal siasat.

Awal pagi saya telah membeli akhbar Sinar, dan ketika asyik membaca beritanya, terpacul Duta Kecil, dan memanglah kebiasaannya beliau akan singgah menemui saya untuk berbincang hal-hal politik dan lainnya. Kelihatan wajahnya masih kebingungan, dan tertanya-tanya apahal BPR panggil beliau? Apa harta yang ada kepada beliau untuk disogokkan, dan apa pula tingkatan jawatan beliau untuk merundingkan jawatan yang lebih tinggi kepada YB Hasan Malek dalam kerajaan? Duta Kecil masih terpingga-pinga tak mengerti. Memang beliau kenal sangat Datuk Seri Anwar Ibrahim, malah beliau hafal ayat-ayat keramat Anwar Ibrahim, termasuk harlom parlom ekploitasion yang popular itu, tapi tak tahulah samada Anwar Ibrahim kenal beliau atau tidak.

Menurut Duta Kecil lagi, bagaimana YB Hasan Malek yang bijaksana itu boleh beranggapan beliau menjadi orang perantara Pimpinan PKR untuk memujuknya, Duta Kecil terus bingung dengan kebingungan itu.

Tapi tidak mustahil, dalam hal ini memungkinkan Duta Kecil menjadi sasaran kepada YB Hasan Malek untuk terus kedepan dalam karier politiknya kerana beliau melihat ada peluang disana?

Kita tunggu, ada apa lagi selepas ini !!

1 ulasan:

  1. betul ke datuk sekarang ni ada urusan dengan peraduan coca cola?

    BalasPadam