Isnin, 11 Oktober 2010

SESUMPAH TAK DITERIMA DI PILAH

KHABAR nya telah dua kali bekas ketua AMK Enjam datang ke Pilah , kali pertama dulu ditempat Yahya Fulus dan kali ini di Air Mawang pula .

Khabarnya juga , kehadiran dikalangan pemuda umngok memang baik , berduyun-duyun mereka kesana dengan baju putih , koyok benar lah tu , maklumlah , gaya bakal permimpin tapi setakat koyok macam tu aje lah .

Orang Air Mawang tak keluar pun , kalau ada pun , adalah sekelompok dua , kerana cerita pemimpin sesumpah tu serupa aje setiap kali berucap macam cerita hindustan .

Pertama , sejarah dia , kedua perjuangannya , kehebatannya , kepandaiannya , kemudian cerita buruk bekas majikannya dan akhirnya minta orang percaya apa yang dikatakannya .

Macam lah mulut si sesumpah ini mulut nabi , segala yang keluar terus jadi hadis tapi nabi tidak pernah menghadiskan ucapannya , ada riwayatnya dikalangan sahabat-sahabat nabi tetapi ini tidak , sendiri masuk bakul , sendiri angkat , bayangkanlah .

Anan gembira sangat kerana ramai dikalangan ajk yang berbaju putih hadir tetapi menurut sebahagiannya , kehadiran ini sempena jamuan hari raya , macam nak makan kueh raya lah .

Sejauh mana ia berkesan , tidak tahu lah tetapi rata-rata pengundi di Pilah jikaa di sebut nama tu , terus aje tekak mereka loya , macam perempuan mengandung teringatkan sesuatu .

Kalau macam tu , apa perlu nya tokoh ini dibawa ke Pilah , takut bukan nak menyokong untuk menambahkan kekuatan tetapi sebaliknya sokong bawak rebah .

Kantoi Anan nanti sejak gelaran pemuda tak berteloi muncul di Pilah , sejak tu , pemuda macam wujud tak wujud aje .

Anan kena peratikan along anak brother dan iddin , yang semakin ghairah nak naik junjung , takut dengan pucuk-pucuk sekali disapunya .

Semuanya tu anak didik , ada mentornya dan anan hanya bermentor kan Mail , sedanagkan Mail pun tengah gayat sekarang ini bila ada yang berkata dia bercita-cita nak jadi MB .

Siapa yang ada hasrat macam tu , biasanya politik kepimpinan umngok negeri akan sembelih tak kira kawan atau lawan .

Jangan jadi macam ayam salai yang bersepah-sepah sepanjang jalan KP ke seremban , laku dan mahal harganya salepas di salai , sebelum tu macam ayam daging biasa aje .


PP - ayam yang disalai tu cuma di dibakar buang bulu aje , tertipu orang Pilah .
(Sumber: http://kopilah.blogspot.com/2010/09/sesumpah-tak-diterima-di-pilah.html )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan