Rabu, 8 Julai 2009

Timbalan Mufti Lantikan Mat Hassan

Seperti yang kita telah maklum Dato' Haji Mohd Yusof bin Haji Ahmad telah dilantik sebagai Mufti baru kerajaan Negeri Sembilan pada tanggal 01 April yang lalu. Perlantikan beliau adalah menggantikan Dato' Haji Mohd. Murtadza Hj. Ahmad yang tidak disambung kontrak.

Baru-baru ini kita dikejutkan apabila MB Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohammad Hassan telah melantik timbalan mufti tanpa pengetahuan Dato' Mufti. Sedangkan mengikut peruntukan sedia ada dengan jelas menyebut perlantikan timbalan mufti adalah dibawah kuasa Dato' Mufti. Mohamad Hassan dikatakan telah membawa nama seorang ustaz 'ahli parti' yang telah melobi dirinya sendiri untuk diperkenankan Tuanku Mukhriz.

Menurut sumber, timbalan mufti yang dilantik Mohammad ini sebenarnya tidak memenuhi kelayakan untuk memegang gred 48. (Sumber: http://prn9.blogspot.com/2009/07/timbalan-mufti-lantikan-mat-hassan.html)

Tahqiq GK : Beliau yang dipanggil ulamak muda dan dipuja sesetengah pengikut taksubnya beriya-ia benar untuk meletakkan diri dalam kedudukan teratas dan merapatkan diri dengan pihak berkuasa, agar beliau dan kuncu-kuncunya mencapai apa yang dipendamkan. Sebab itu beliau bersekongkol dengan UMNO dan memperalatkan Agama untuk kepentingan puak sendiri. Beliau menjual Agama dengan terlalu murah, kerana beliau menuntut ilmu untuk mencari kedudukan (status) dan kemasyuran. Kepada mereka seperti ini, sila perhatikan hadits Nabi saw: "Janganlah kamu menuntut ilmu dengan tujuan untuk mencabar ulamak, dan jangan pula kerana ingin menakluki orang-orang yang bodoh, dan jangan pula dengan tujuan supaya dapat menguasai majlis, sesiapa yang berbuat demikian, neraka...neraka". Oleh yang demikian berwaspadalah dengan orang-orang yang bersifat sedemikian dalam mempengaruhi kita dan orang ramai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan